HOEVEEL KOST EEN COPYWRITER?
Tekstschrijvers gebruiken vaak verschillende manieren om hun prijzen op te geven. Maar hoeveel kost een copywriter nu eigenlijk? Iedere tekstschrijver heeft zo zijn eigen voorkeur en in mijn ogen is er geen slechte of goede methode. Elke copywriter heeft zijn eigen redenen waarom hij of zij op die manier werkt. Dit kan om het type tekst gaan, de eigen visie van de copywriter, de doelgroep,…
De twee meest gebruikte prijshanteringen zijn: prijs/uur en prijs/woord.
PRIJS PER UUR
Een prijs per uur is op zich het meest logische. Want de ene tekst van 200 woorden is uiteraard de andere niet. Gaat het om een complex onderwerp, dient er rekening gehouden te worden met de SEO, hoe creatief moet de tekst zijn? Dat zijn allemaal dingen die invloed kunnen hebben op hoe lang een copywriter met jouw tekst bezig is.
Voor de klant is dit iets minder transparant want je krijgt nooit een vaste prijs. De copywriter kan je wel een inschatting geven van de tijd die hij nodig zal hebben, maar de exacte
prijs zal je pas op de factuur zien. Aan de andere kant: van een loodgieter of elektricien vinden we het normaal dat we een uurprijs opgegeven krijgen met een schatting van het aantal uren werk. Dus w
aarom zou een copywriter dit niet mogen doen?
Om een simpel voorbeeld te geven: stel dat je als bedrijf een slogan wil en die bestaat uiteindelijk uit drie woorden. Het is een ijzersterke slogan die helemaal op het lijf van jouw bedrijf geschreven is. Aan zo’n slogan gaat veel denk- en opzoekwerk vooraf. Die komt niet zomaar uit de lucht gevallen. Als je dan met een prijs/woord werkt zal je uiteraard geen correcte prijs krijgen voor je geleverde dienst.
PRIJS PER WOORD
Deze methode is het meest transparant voor de klant. Die vraagt bijvoorbeeld om een webtekst van een 500-tal woorden en weet aan de hand van de prijs per woord hoeveel hij ongeveer zal betalen. Maar zoals ik eerder al zei: de ene tekst schrijf je sneller dan de andere. Wanneer je veel opzoekwerk moet verrichten, moet je daar ook rekening mee houden bij het opgeven van je prijs/woord. Een goede briefing van de klant is hier dan ook een absolute must. Die is sowieso altijd van groot belang, maar als je met een prijs per woord werkt, moet je echt goed kunnen inschatten hoelang je aan de tekst zult schrijven.
Ook rijst dan de vraag: wat met correctierondes? Bij de meeste copywriters zit er één correctieronde in de prijs inbegrepen, maar stel dat de klant er meer wil? Hoe reken je dat dan aan? Wanneer je met een prijs/uur werkt, kun je dit gewoon toevoegen aan je gewerkte uren. Wanneer je met een prijs/woord werkt, zul je een andere regeling met je opdrachtgever moeten treffen.
PROJECTPRIJS
Deze methode wordt het minst gebruikt, maar kan bijvoorbeeld bij zaken als:
- Teksten leveren voor een volledige website.
- Een vast aantal blogposts van bv 500 à 750 woorden per post per maand.
- Het aanleveren van een tekst voor een brochure.
- Een vast aantal social media berichten per week.
- …
Het handige hieraan is dat de klant meteen weet wat zijn totaalprijs zal zijn. Voor de copywriter is zo’n projectprijs echter vaak moeilijk in te schatten. Ook hier weer zijn een goede briefing en duidelijke afspraken met de opdrachtgever van essentieel belang.
WAT KOST EEN COPYWRITER NU?
De prijzen van tekstschrijvers liggen behoorlijk ver uit elkaar. Dat kan gaan van 25 euro tot 125 euro per uur. De gemiddelde prijs is ongeveer 50 euro per uur.
Voor een prijs per woord liggen de prijzen tussen 0,02 euro en 0,40 euro per woord. Gemiddelde betaal je echter zo’n 0,15 euro per woord.
Is de tekstschrijver die 125 euro vraagt dan zoveel beter dan degene die maar 25 euro vraagt? Vermoedelijk zal er wel een verschil zijn. Tekstschrijvers die 125 euro vragen zijn meestal doorgewinterde copywriters die zich gespecialiseerd hebben in een bepaalde niche en hun geld zeker waard zijn. Omgekeerd betekent dat echter niet dat een goedkope copywriter per definitie slecht is. Vaak zijn het starters of mensen die dit type job als bijverdienste doen.
Zelf zou ik je een copywriter aanraden die rond de gemiddelde prijs zit, maar dat is uiteraard allemaal afhankelijk van jouw verwachtingen en eisen, de moeilijkheidsgraad van je teksten, je budget en zoveel meer.
WAT BETAAL JE BIJ CONTÉNT?
Zelf zit ik met mijn prijzen iets onder het gemiddelde. Meestal werk ik met een prijs per woord of met een projectprijs. De exacte prijzen zijn afhankelijk van het type tekst.