HET BELANG VAN MOND-TOT-MONDRECLAME
Veel bedrijven zweren nog steeds bij de traditionele kanalen om te adverteren. Het bereik ervan is inderdaad groot, maar bereik je wel de juiste doelgroep? Verspil je niet teveel geld aan mensen die geen interesse in jouw product hebben?
Klanten van de 21e eeuw worden steeds kritischer ten opzichte van reclame. Mensen weten dat je als bedrijf zal proberen om je enkel van je beste kant te tonen en worden steeds sceptischer ten opzichte van de traditionele reclame. De meesten onder ons proberen reclame zelfs zoveel mogelijk te vermijden, maar niemand is ongevoelig voor mond-tot-mondreclame…
EEN PRAKTIJKVOORBEELD
Stel: je hebt een kennis die acteur is en steeds opschept over zijn toneelkunsten, de filmsterren die hij kent en de prijzen die hij gewonnen heeft. Zul je hem op zijn woord geloven? Zul je geneigd zijn om naar een toneelstuk van hem te gaan? Vermoedelijk niet, of je zult erheen gaan met een grote dosis terughoudendheid.
Maar stel nu eens dat een gemeenschappelijk vriend je net hetzelfde vertelt over die vriend. Hij moedigt je aan om zeker eens naar een toneelstuk van die vriend te gaan kijken. Waarschijnlijk zal je nieuwsgierigheid geprikkeld worden en zul je een kaartje voor het toneel kopen.
VOORDEEL MOND-TOT-MONDRECLAME VOOR BEDRIJVEN
Zo werkt het ook bij bedrijven en hun producten. Mensen geloven sneller wat kopers zeggen dan wat het bedrijf zélf je probeert te vertellen. Niet alleen vertrouwen mensen op aanprijzingen van vrienden, maar voor we tot een aankoop overgaan, gaat 90% onder ons op zoek naar reviews en ratings.
We kunnen dus stellen dat mond-tot-mondreclame dé bepalende factor is wanneer we tot een (grote) aankoop overgaan.
Het voordeel van mond-tot-mondreclame is dat het zich razendsnel verspreidt. Wanneer je 1000 klanten hebt, kun je maar liefst niet minder dan een half miljoen conversaties rond jouw merk genereren. Niemand is veilig voor mond-tot-mondreclame en daarom is het een heel slim idee om mond-tot-mondreclame in je communicatiestrategie te verwerken. Wanneer je het goed doet, hoeft het niet eens veel te kosten!
VIJF TIPS OM MOND-TOT-MONDRECLAME TE GENEREREN
1) Moedig user-generated content aan. Met andere woorden: content gemaakt door de gebruikers van jouw producten. User-generated content komt authentiek en eerlijk over en geeft marketeers extra ‘materiaal’ om mee aan de slag te gaan.
2) Deel testimonials en reviews van je klanten. Deze geven een duidelijk beeld van hoe jouw klanten over jouw producten denken en bevestigen de kwaliteit en het gebruiksgemak.
3) Probeer mensen te overtuigen om jouw producten of diensten een beoordelingscijfer te geven. Dit is vooral erg belangrijk bij webshops. Een goed beoordelingscijfer maakt jouw product tot 12 keer aantrekkelijker dan enkel een beschrijving van het artikel.
4) Geef mensen iets terug in ruil voor een aanbeveling. Mensen zijn altijd bereid om je een dienst te bewijzen als ze er iets voor terugkrijgen. Dat kan een korting bij een volgende aankoop zijn, of een klein cadeautje.
5) Maak gebruik van influencers! Als je de juiste influencers gebruikt, kun je een groot deel van je doelgroep bereiken. Influencers hebben een bepaalde reputatie en geloofwaardigheid, en jij als merk moet dus op zoek naar die influencers die voor jou belangrijk kunnen zijn. Let echter op: Influencers zijn niet gratis, maar betalen zichzelf dubbel en dik terug!