EFFICIËNT BLOGGEN: 10 BASISTIPS VOOR ONDERNEMERS
“Ik draai hier rond en rond en rond, als een leeuw in een kooi…” Efficiënt bloggen blijkt voor veel ondernemers een struikelblok te zijn. Ze weten wel dat het een meerwaarde kan zijn voor hun bedrijf, maar om talloze redenen komen ze er niet toe om regelmatig in de pen te kruipen. Geen tijd, geen inspiratie, geen vlotte pen,…
Zuchtend zitten ze ’s avonds laat achter de computer om vervolgens naar een leeg Word-document te staren. Verwoed tokkelen ze wat tekst in, om die daarna even snel weer te wissen. De ideeën zijn er wel, maar zitten gevangen in hun hoofd, doelloos ronddraaiend… als een leeuw in een kooi.
Om die figuurlijke leeuw te bevrijden, geef ik je in deze blog graag 10 tips om sneller, beter en vooral consequenter te bloggen.
INSPIRATIE VERZAMELEN
Houd altijd een lijstje bij waarop je blogonderwerpen kan bijhouden. Tegenwoordig bestaan hiervoor talloze eenvoudige smartphone apps. Inspiratie komt soms op de gekste momenten, dus dan is het wel zo handig als je je lijstje altijd op zak hebt.
EFFICIËNT BLOGGEN = REGELMAAT IN JE POSTS
Steek regelmaat in je blogposts. Toegegeven, ook ik slaag hier niet altijd in. De afgelopen maand was het op mijn website heel rustig wat betreft blogposts. Meteen een voorbeeld van hoe het NIET moet dus. Zorg er dan ook voor dat je altijd enkele artikels achter de hand hebt en plan je blogposts met een vaste regelmaat in. Heb je even geen tijd of inspiratie, dan kun je steeds teruggrijpen naar de artikels die je reeds hebt staan.
ZORG VOOR EEN PAKKENDE TITEL
Wie efficiënt wil bloggen moet de aandacht van de lezer trekken met een pakkende titel. Trigger je doelpubliek om op de titel te klikken en je post te lezen. Een goede titel:
- Bevat je SEO-zoekwoord. Deze staat bij voorkeur zoveel mogelijk aan het begin van je titel.
- Is niet te lang en niet te kort (tussen 45 en 60 tekens).
- Moet de lezer meteen duidelijk maken waarover je blog gaat.
Enkele voorbeelden:
KIES VOOR ÉÉN ONDERWERP PER BLOGPOST
Hoe verleidelijk het ook is om het in een blogpost over meerdere onderwerpen te hebben, het is niet aan te raden. Houd je aan één onderwerp per post die aansluit bij je titel. Wil je toch meerdere onderwerpen behandelen? Schrijf dan meerdere artikels en verwijs je lezer door. Zo heb je meteen al wat extra posts staan en ben je weer een stap dichter bij efficiënt bloggen.
LENGTE BLOGPOST
Hoe lang is de ideale blogpost? Lange tijd was daar discussie rond en beweerde men dat een ideale blogpost uit 350 à 500 woorden bestond. Dit is echter al lang achterhaald. Jij bepaalt zelf hoe lang jouw blogpost is. Trap echter niet in de volgende valkuilen:
- Té korte nietszeggende blogposts.
- Lange, saaie posts waar je lezers na één alina op afknappen.
Wil je écht efficiënt bloggen, dan zul je jezelf dus moeten afvragen: in hoeveel woorden kan ik mijn lezer voldoende informatie geven zonder te vervallen in een saaie, slaapverwekkende tekst? Schrijven is schrappen, kill your darlings, maar overdrijf hier niet in. Een goede blogpost van 1500 woorden kan even boeiend zijn als een korte krachtige post van amper 300 woorden.
MAAK JE POST OVERZICHTELIJK
Mensen lezen jouw tekst niet braaf van de eerste tot de laatste letter. Mensen scannen teksten. Speel hier zorgvuldig op in door je tekst op te delen in alinea’s met duidelijke subtitels en zet de belangrijkste woorden per alinea in het vet. Op die manier houd je de aandacht van je lezer vast en kun je de boodschap die je wil vertellen, duidelijk overbrengen.
EFFICIËNT BLOGGEN BETEKENT: REKENING HOUDEN MET HET DOELPUBLIEK
Schrijf voor je doelpubliek en niet voor de zoekmachines. Houd je vast aan de tone of voice van jouw onderneming en deel nuttige informatie voor jouw niche of doelgroep. Schrijf relevante blogposts en krijg zo een trouwe groep lezers die weet welk type posts ze van jou mogen verwachten.
MAAK GEBRUIK VAN AFBEELDINGEN EN INFOGRAPICS
Afbeeldingen maken een blogpost aantrekkelijker. Het gebruik ervan heeft echter enkel een meerwaarde als de afbeelding ook aansluit op de inhoud van je post. Pas wel op dat je geen foto’s gebruikt waar auteursrecht op zit of vraag toestemming aan de maker ervan.
Door infographics in te voegen kun je moeilijkere materie op een eenvoudige manier toelichten. Ook teksten met veel cijfermateriaal kun je in een overzichtelijke infographic samenvatten.
MAAK JE BLOGPOST SEO-VRIENDELIJK
Eerder schreef ik al dat je voor je doelpubliek moet schrijven en niet voor de zoekmachines. Dat wil uiteraard niet zeggen dat je helemaal geen rekening moet houden met Google en consoorten. Zorg er dan ook voor dat je goede keywords op de juiste manier gebruikt. Let dus op het gebruik van je metatags en title tags en optimaliseer je afbeeldingen ook volgens SEO-normen.
LINKS EN CTA’S
Probeer in je blogposts enkele relevante externe en/of interne links te plaatsen. Een efficiënte blog eindigt ook altijd met een CTA. Wat wil je dat je lezer doet na het lezen van je blogpost? Zich inschrijven voor je nieuwsbrief, zich abonneren op je blog, een aankoop op je website doen, iets downloaden,… ?
Vind je het na het lezen van dit artikel nog steeds niet gemakkelijk om effectieve blogposts te schrijven? Is efficiënt bloggen echt niets voor jou? Dat treft, ik ben er namelijk dol op! Ik help je graag brainstormen en schrijf met veel plezier al jouw blogposts. Neem hier contact met me op en vertel me waar je mee worstelt. Ik maak graag een offerte voor je op op, helemaal op maat van jouw wensen en verwachtingen.
Tot slot verwijs ik ook graag naar volgende websites voor meer inspiratie en tips:
– Webtalis: 50 blogtips die iedere blogger moet weten
– Superblogger: een pakkende titel bedenken