5 ESSENTIËLE PUNTEN VOOR EEN GOED CONTENTBEHEER
Tegenwoordig hoor je niets anders meer: wil je je contentkanalen goed beheren, dan MOET je een goede contentkalender hebben. Op internet worden volop (al dan niet gratis) contentkalenders en top topicalkalenders aangeboden. Ik zet even op een rij waarom dit nu zo belangrijk is.
1) ER ZIJN STEEDS MEER CONTENTKANALEN
Door het internet, maar vooral door de social media, zijn er talloze kanalen waar je als bedrijf je content op kwijt kan. Een website alleen is tegenwoordig niet meer goed genoeg. Je moet ook minstens een Facebookpagina en een Instagramaccount hebben en dat is nog maar het topje van de ijsberg. YouTube, Google Mijn Bedrijf, blogs, Pinterest, Twitter,… Ik kan nog wel even doorgaan. Met een goede contentkalender bepaal jij welke kanalen je wenst te gebruiken voor welk doel en welke doelgroep en behoud je een duidelijk overzicht.
2) REGELMAAT IN JE CONTENT
Als bedrijf bepaal jij welke kanalen je wanneer en voor welke doelgroep je wil inzetten. Een overzichtelijke contentkalender helpt je hierbij om regelmaat in je content te steken, zodat je verschillende kanalen ‘leven’, wat een voordeel is voor je Google-ranking en waardoor je dus meer potentiële klanten kunt genereren.
3) BRAINSTORMEN OVER ONDERWERPEN
Wanneer je consequent op vaste tijden je contentkalender aanvult, zul je merken dat het veel gemakkelijker wordt om inspiratie voor je content te verkrijgen. Je kunt hierbij werken met thema’s per maand, inspelen op de actualiteit, eventuele acties voorbereiden,… Eens je kalender ingevuld is, heb je nog maar enkel de content aan te maken en in te plannen op de betreffende kanalen.
4) HET VOORDEEL VAN EEN TOP TOPICALKALENDER
Inspiratie opdoen om voldoende en gevarieerde content te creëren, is niet altijd zo eenvoudig. Daarom hangen de contentkalender en de top topicalkalender zo nauw samen met elkaar. Een top topical is een kalender met speciale ‘feestdagen’ van het jaar. Je kunt het zo gek niet bedenken, of er bestaat wel een dag voor. Jij bepaalt welke dagen er van toepassing kunnen zijn voor jouw bedrijf, product of dienst en hebt zo meteen een heleboel extra input om content te creëren. Durf gerust eens de ludieke toer op te gaan en steek er ook eens een ‘gekke dag’ in door bijvoorbeeld met het hele kantoor mee te doen aan de Ugly Christmas Sweater Day!
5) BELANGRIJKE ONDERDELEN VAN EEN CONTENTKALENDER
Dit is uiteraard afhankelijk van de grootte van je bedrijf, maar kort gezegd bestaat een goede contentkalender uit de volgende onderdelen:
– Datum post
– Verantwoordelijke om de content te maken en te posten
– Onderwerp
– Doel post
– Doelgroep post
– Welk kanaal gebruikt zal worden
– Gedetailleerdere informatie over het onderwerp. (stel je een vraag, doe je een winactie, ga je een foto of een filmpje gebruiken,…)
Hieronder zie je alvast een voorbeeld van hoe zo’n contentkalender er kan uitzien aan de hand van een fictief voorbeeld voor een dierenasiel.

Zie je toch door het bos de bomen niet of heb je het gewoon te druk om een contentkalender uit te werken? Weet je wel welke content je wil, maar heb je hulp nodig bij de uitwerking ervan? Ik help je graag bij de opmaak van een contentkalender op maat en/of bij het aanleveren van de uitgewerkte content.
Lees hier meer over wat ik precies voor je kan doen.